Noorwegen / dag 3 - Reisverslag uit Forsand, Noorwegen van remco-andrea - WaarBenJij.nu Noorwegen / dag 3 - Reisverslag uit Forsand, Noorwegen van remco-andrea - WaarBenJij.nu

Noorwegen / dag 3

Door: Remco

15 Augustus 2017 | Noorwegen, Forsand

De planning van vandaag is om met een ferry vanaf Forsand over het Lysefjord naar Lysebotn te gaan. Dit is een reis van ongeveer 2 en half uur.
De ferry vertrekt om 09:00 uur vanuit Forsand en is nog een klein uurtje rijden vanaf ons huisje, dus de wekker stond wederom vroeg.
De bootreis ging langs allerlei bezienswaardigheden zoals een grot (vagebond cave) die vroeger gebruikt werd als schuilplaats door criminelen. We kwamen ook langs de Preikestolen die 604 meter boven ons uit stak. Vanaf de boot lijkt de Preikestole dan ook behoorlijk klein. We hebben ook zeehonden gezien die op de rotsen in de zon lagen. De Kjeragbolten, dit is een rond rotsblok die op 1084 meter hoogte tussen twee hellingen vast geklemd zit. Durfals kunnen hier op staan, moet je wel een wandeling van 6 uur (heen) voor over hebben.
En er was nog veel meer te zien, alles werd netjes verteld op de boot.
De 2 en halve uur vlogen voorbij en toen was het tijd om weer van de boot af te gaan.
Vanaf hier begon een nieuw spektakel stukje, een klim met de auto van meer dan 900 meter die je met 27 haarspeld bochten brengt naar een uitkijkpunt het Adelaarsnest.
Halverwege deze klim nog even een leuk plekje gezien met een waterval waar de kinderen leuk hebben kunnen spelen en toen door.
Het Adelaarsnest had een fenomenaal uitzicht over de verre omgeving. En hier hebben we heerlijk gegeten.
Na deze pauze hebben we onze weg vervolgt. De te volgen route was er een van nog 150 kilometer. Die begon boven op de berg waar een onrealistisch landschap zich aandiende. Het leek alsof je op een (natte) maan reed. Geen begroeing en alleen maar rotsen,bulten en meertjes en....honderden misschien wel duizenden "steenmannetjes" (gestapelde stenen, Google het maar), zover het oog kon kijken. Heel bizar.
Natuurlijk hebben zelf er ook eentje achtergelaten.
De rest van de reis ging door het steeds wisselende landschap van de regio. Een prachtige route.
Toen we enkele uren later weer bij ons huisje arriveerde zat onze 3e dag erop.

• 16 Augustus 2017 - 20:53

Joke: