Noorwegen / dag 12 - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van remco-andrea - WaarBenJij.nu Noorwegen / dag 12 - Reisverslag uit Geiranger, Noorwegen van remco-andrea - WaarBenJij.nu

Noorwegen / dag 12

Door: Remco

24 Augustus 2017 | Noorwegen, Geiranger

Wederom wakker geworden met zonnige dag in het verschiet.
Rustig aan de ochtend door en de middag gepland om een wandeling te maken naar de Brenndalsbreen(wederom een gletsjer). De route start voor de deur van ons huisje dus dat is lekker makkelijk.
Eenmaal onderweg begon de route toch behoorlijk steil omhoog te lopen en de dames hadden nog last van de eerdere wandelingen en wilden niet meer zover steil de bult op lopen.
Dus besloten we dat Aron en ik door gingen lopen en de dames weer richting huisje gingen.
De wandeling was zeker nog een half uur steil de berg op en zeker een aanslag op de kuitspieren.
Maar eenmaal boven was het uitzicht zeer zeker de moeite waard en in de verte kon je de gletsjer als zien liggen.
Op een gegeven moment hield het gebaande pad op en moest je alls spoorzoeker de weg zelf vinden.
Dit was zeker wel avontuurlijk te noemen. Gaande weg werden de rotsblokken waar je over moest klauteren steeds groter en een begon een riviertje naast het "pad" steeds breder en wilder te worden.
Uiteindelijk kwamen we op een punt waar een grote waterval van behoorlijke hoogte naar beneden kwam en liep onze weg ten einde. De gletsjer lag nog een 100 meter verderop.
Maar de route was te gevaarlijk om zonder hulpmiddelen voort te zetten.
Terug naar het huisje dan maar weer. Na een goed uur lopen kwamen we daar weer aan en zagen dat de dames heerlijk in het zonnetje aan het rummikuppen waren.
Aron en ik hadden nog energie over en zijn nog naar de Briksdalbreen(andere gletsjer) gegaan.
De wandelroute hier naar toe lag 5 minuten rijden met de auto van het huisje af. De Briksdalbreen is erg toeristisch en de kans bestond dat het daar erg druk kon zijn.
En ja hoor we konden zo in polonaise met enkele busladingen Spanjaarden! en Chinezen de berg op. Het pad was dan ook breed en zeker niet ruig. Er reden zelfs golfkarretje heen en weer voor de mindere sportievelingen. Maar toch was het zeker nog een goede wandeling 45 minuten voornamelijk omhoog.
Op de route kom je nog een imposante waterval tegen die volgens de borden in (diverse talen) 10.000 liter water per seconde naar beneden laat vallen. Tis dat je het weet.
Uiteindelijk kon vrij dicht bij gletsjer komen ongeveer een meter of 40 er vandaan. Voor de gletsjer was een meertje waarin je nog brokken ijs zag drijven.
Hier hebben we nog even vertoeft en zijn toen weer huiswaarts gekeerd.
Thuis waren de dames inmiddels al gestopt met de spelletjesmiddag. En hebben we met z'n allen genoten van het avondeten. Na het avondeten hebben we nog gezellig met zijn allen gerummikubt.
De dag was hiermee ook al weer voorbij

• 26 Augustus 2017 - 10:28

Joke:

Gezellig. Natuurlijk 'n boel spierpijn voor de heren!!