Noorwegen / dag 14 - Reisverslag uit Vågåmo, Noorwegen van remco-andrea - WaarBenJij.nu Noorwegen / dag 14 - Reisverslag uit Vågåmo, Noorwegen van remco-andrea - WaarBenJij.nu

Noorwegen / dag 14

Door: Andrea

26 Augustus 2017 | Noorwegen, Vågåmo

Dag 14 alweer! Een reisdag naar ons laatste huisje.
Een trip van 3 uurtjes.
We stonden op tijd op. Het was een prachtige dag strak blauwe lucht en de zon scheen volop. Inpakken en op tijd wegwezen zodat we 's middags nog van het mooie weer konden genieten. Iedereen heeft de ochtend van een reisdag inmiddels z'n eigen taak, dus binnen 45 minuten zaten we (om 9:45 uur) kant en klaar in de auto. Een record!
We waren nog maar net vertrokken toen we alweer op een prachtig uitzicht werden getrakteerd. De mist, die elke ochtend boven de fjorden hangt, trok op en hing als een kluwen watten boven het water. Een prachtig gezicht!
In Olden (een plaatsje dicht bij ons 4e huisje) meren elke dag de grootste cruiseschepen aan. Toen we door het plaatsje reden was er net weer één aangekomen. De touringcars reden weer af en aan om de dagjestouristen naar de verschillende bezienswaardigheden te rijden (voornamelijk gletsjers).
De route naar ons 5e huisje ging over de Rijksweg 15. We konden deze blijven volgen en via een tunnel door een grote berg rijden, maar we konden ook over de berg heen. We hadden gelezen dat dit een avontuurlijke weg zou zijn. Een weg zoals de Noren ze 'vroeger' reden. Zonder vangrail bij afgronden en zonder asfalt. Deze weg is alleen geopend van juli tot en met september omdat deze bij sneeuw en ijs onbegaanbaar is. Deze weg mag ook niet met een caravan worden gereden.
Avonturiers als we inmiddels zijn hebben we deze weg genomen en wat een goed besluit! We reden 24 kilometer op een smalle weg door rotsachtig gebied met meren gevuld met azuurblauw gletsjerwater, besneeuwde bergtoppen en hoe hoger we kwamen hoe meer sneeuw we tegenkwamen. Liv en Aron hebben zelfs nog in de sneeuw gestaan!! Het was fantastisch!
Aan het einde van deze (af en toe best enge) weg draaiden we de Rijksweg 15 weer op waar we bij een hotel zijn gestopt voor een bak koffie met wat lekkers. We hebben in het zonnetje een heerlijke wafel met zure room en diverse jams gegeten, met uitzicht op het gebied waar we zojuist doorheen waren gereden. Wat genieten!
Uiteindelijk kwamen we bij ons huisje aan. Een superleuk huisje in de bergen (op ruim 800 meter hoogte) met uitzicht op het Lemonsjøen meer. We werden hartelijk ontvangen en gelijk op de hoogte gebracht van alle activiteiten in dit gebied.
De elandentrek is gaande en laten deze dieren nou van heinde en verre naar dit gebied trekken om te overwinteren. Bij zonsondergang zouden we ze zomaar tegen kunnen komen, werd ons verteld.
Na 's middags wat boodschappen te hebben gedaan en te hebben gegeten, besloten we op pad te gaan. We reden het dicht beboste gebied in en na 20 minuten rijden stonden ze daar in een open veld heel in de verte. 2 prachtige eland-vrouwtjes. Na elkaar war te hebben bekeken (wij hen, maar zij hielden ons ook strak in de gaten) reden we terug. De zon was al een tijd onder en het begon al aardig donker te worden.
Thuis gekomen zijn we allemaal op tijd gaan slapen. Moe van de reisdag en alle indrukken van deze dag!

• 28 Augustus 2017 - 10:38

Joke:

Wat geweldig weer, spannend op zo'n weg. Weet niet of ik dat gedaan had! Gr. Joke en Karel